tag:blogger.com,1999:blog-38344580288018032142024-03-07T09:09:20.664+02:00Правилата на честната и лоялна конкуренцияВ този блог можете да намерите интересни и полезни материали, свързани с правилата за конкуренция не само от България, но и от целия свят. В блога ще бъдат коментирани и някои интересни решения от практиката на Комисия за защита на конкуренцията и ВАС по прилагането на Закона за защита на конкуренцията. Авторът на блога и неговия екип предоставят консултации по всички въпроси, свързани с правото на конкуренцията и обществените поръчки.Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.comBlogger301125tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-31945253062513563172024-03-07T09:08:00.003+02:002024-03-07T09:08:27.823+02:00Съкращаване на сроковете при открита процедура по ЗОП
(чл. 74, ал. 2 и ал. 4)
За да се приложи
дадената с разпоредбата на чл. 74, ал. 1 от ЗОП възможност е необходимо
едновременно наличие на двете заложени от законодателя предпоставки: 1.
възникване на обстоятелства, които изискват спешно възлагане на поръчката и 2. невъзможност
да бъде спазен срока по чл. 74, ал. 1 от ЗОП. От процесуална гледнаРумяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-91852424981846921752024-02-14T17:05:00.000+02:002024-02-14T17:05:07.247+02:00 Практика по прилагането на ЗОП – Мерки за доказване на
надеждност (чл. 56 от ЗОП)
По силата на чл.
56 от ЗОП, когато за участник е налице някое от основанията по чл. 54, ал. 1 от
ЗОП, той има право да представи доказателства, че е предприел мерки, които гарантират неговата надеждност,
въпреки наличието на съответното основание за отстраняване. За тази цел
участникът може да докаже, че:
еРумяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-49056797785472525082024-02-09T09:47:00.001+02:002024-02-09T09:47:41.969+02:00Как се прилага Регламент (ЕС) 2022/2560 за
чуждестранните субсидии в областта на обществените поръчки
Агенцията по обществени поръчки (АОП) е
публикувала информация за прилагането на
Регламент (ЕС) 2022/2560 на Европейския парламент и на Съвета за
чуждестранните субсидии, които нарушават вътрешния пазар. Целта на Регламента е
да се гарантират равни условия на конкуренция като се коригират Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-66005934237594893232024-01-30T11:17:00.004+02:002024-01-30T11:17:51.748+02:00Нарушава ли Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения (ДВ, бр. 64 от 23 юли 2004 г.) антикартелното
законодателство?
СЕС се произнесе с
важно Решение от 25.01.2024 г. по дело C‑438/22,
с което постановява, че наредба, която определя минималните размери на
адвокатските възнаграждения и на която е придаден задължителен характер с
национална правна уредба, Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-1841311875045522692024-01-18T10:26:00.000+02:002024-01-18T10:26:04.279+02:00Практика по прилагането на ЗОПЧесто задавани въпроси
1. Длъжен ли е възложителят да чака изтичането на
14-дневният срок по чл. 112, ал. 6 от
ЗОП преди да сключи договор, когато има само един участник в процедурата.
Председателят на
Сметната палата е издал НП № ЗОП-8/02. 08. 2022 г., с което за нарушение на чл.
112, ал. 6 от ЗОП е наложил глоба на главния секретар на ММС на основание чл.
254,Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-54843747069591750682023-12-21T14:46:00.002+02:002023-12-21T14:46:37.855+02:00Практика по прилагането на ЗОП - Част CLV Основания за отмяна
на Наказателни постановления, издадени от АДФИ
Административнонаказателното
производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и
интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в
ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи наказателни
Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-40895785984013972952023-11-13T11:37:00.000+02:002023-11-13T11:37:11.633+02:00Практика по прилагането на ЗОП – Част CLIV
Критерии за подбор
(чл. 59) в процедури по възлагане на ОП в сферата на строителството
В т. „Икономическо
и финансово състояние“ от документацията за участие в процедурата, възложителят
е поставил изискване участниците да имат застраховка по чл. 171 от ЗУТ, с
покритие, съответстващо на обема и\характера на поръчката или произтичащо от
нормативен акт.
Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-84123790322202865082023-10-30T12:18:00.001+02:002023-10-30T12:18:23.559+02:00Практика по прилагането на ЗОП - Част CLIIIВ настоящото издание се спирам на най-новата практика на ВАС по прилагането на Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ)***Административен съд (АС) – Монтана е отменил Решение на ръководителя на
Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма "Региони в растеж"
(ОПРР) 2014 - 2020 г., с което е Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-31417821731457210332023-10-20T10:41:00.001+03:002023-10-20T10:41:39.599+03:00Практика по приложението на ЗОП – Част CLII
Основания за отмяна на НП издадени от АДФИ
В днешното издание
съм подбрала извадки от съдебни решения, с които са отменени Наказателни
постановления, издадени от АДФИ по Част осма: Административнонаказателни
разпоредби от ЗОП. Темата ще бъде продължена в бъдеще с актуални допълнения.
***
Районен съд -
Пловдив е отменил НП № 11-01-59/20.07.2021г., Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-9397737553960364832023-10-13T08:24:00.003+03:002023-10-13T08:32:23.808+03:00 Практика по приложението на ЗОП – Част CLI
Изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ПР на ЗОП
В чл. 250 от ЗОП е посочено, че възложител,
който проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 3 - 10 или т. 13, без да са налице
условията, посочени в закона, се наказва с глоба в размер 5 на сто от
стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лв.
В Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-11586299007970358652023-10-04T10:15:00.004+03:002023-10-04T10:15:43.790+03:00Практика по приложението на ЗОП – Част CL
Запазени поръчки за възлагане на специализирани
предприятия или кооперации на хора с увреждания
В чл. 12 от ЗОП е
уреден специален ред за възлагане на т. нар. „запазени поръчки“. Целта на
законодателя е да осигури възможност на фирмите, които имат в състава на
служителите си хора с увреждания, за професионално интегриране и заетост. Институтът
Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-83332858757967146972023-09-25T08:52:00.002+03:002023-09-25T08:57:18.791+03:00Практика по приложението на ЗОП – Част CXLIX
Трябва ли да се
изисква писмена обосновка по чл. 72 от ЗОП в процедурите „събиране на оферти чрез
обява“
Възложителите
прилагат реда за възлагане чрез събиране на оферти с обява или покана до
определени лица, когато обществените поръчки имат прогнозна стойност:
1.
при строителство - Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-55906633015882160772023-09-08T10:28:00.000+03:002023-09-08T10:28:32.495+03:00Практика по прилагането на ЗОП – Част CXLVIII
Прекратяване на договор за обществена поръчка или рамково
споразумение
Съгласно чл. 118 от
ЗОП договор за ОП или рамково споразумение могат да бъдат прекратени от
възложителя на няколко основания. Първата група са случаите предвидени в закон
или в самия договор или споразумение. Втората група основания са изрично
посочени в закона:
когато е Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-56065205826564127212023-08-30T10:35:00.000+03:002023-08-30T10:48:41.620+03:00 Практика по прилагането на ЗОП – Част CXLVII
Възлагане на разноски в производствата по ЗОП
Процедура
Възлагането на
разноски в производствата по ЗОП е уредено в чл. 217 и следв. от ЗОП като
законът препраща към условията и по реда на чл. 143 от АПК.
Искането за разноски
следва да се направи от страните с жалбата, съответно със становището на възложителя по чл. 200, ал. 2
от ЗОП, Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-12092961611267601622021-03-10T14:22:00.000+02:002021-03-10T14:22:02.981+02:00Сборник практика - конкурентно право Скъпи читатели,Имам удоволствието да представя на Вашето
внимание, изготвения от мен и колегата Георги Сулев, Сборник
практика в областта на правото на конкуренцията.
Този обемен труд включва практика на Съда на
Европейския съюз, Европейската комисия, Върховния административен съд и
Комисията за защита на конкуренцията, както и отделни извадки от практиката на
други съдилища, които Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-15440972484355679762020-09-12T16:57:00.000+03:002020-09-12T16:57:43.616+03:00Практика по прилагането на ЗОП – Част CXLVI „Хидро Пауър Ютилитис“ ЕООД сочи,
че процедурата за възлагане на обществена поръчка е открита с Решение № 20 от
06.03.2020 г. – дата, предшестваща обявяването на извънредно положение на
територията на Р. България, с решение на Народното събрание, обнародвано на
13.03.2020 г. Допълва, че съгласно обявлението по процедурата, срокът за
подаване на оферти за участие е 10.04.2020 г., която дата Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-42305200459466521532020-06-25T13:15:00.004+03:002020-06-25T13:15:38.119+03:00Практика по прилагането на ЗОП – Част CXLV
Отстраняване на участник на основание чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗОПКЗК е разгледала жалба срещу Решение за определяне на изпълнител по открита процедура на обществена поръчка с предмет: „Доставка и монтаж на обзавеждане на класни стаи за обучение на първокласници в общинските училища на Бургас“. Възложителят е посочил като основания за отстраняване от процедурата тези, описани в чл. 54, ал. 1 Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-4742389330255785242020-06-07T11:12:00.000+03:002020-06-07T11:12:11.342+03:00Практика по прилагането на ЗОП – Част CXLIV
Обособени позиции (ОП) при
обявяването на обществени поръчки
КЗК посочва в свое решение, че преценката
за разделянето на обществената поръчка на обособени позиции (ОП) по реда на чл.
46, ал. 1 от ЗОП попада в оперативната самостоятелност на възложителя, като
при решение от негова страна, че разделянето е нецелесъобразно, е необходимо в
решението за откриване да се посочат причините за товаРумяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-13660884099229031612020-04-14T09:47:00.000+03:002020-04-14T09:47:03.360+03:00МУ на АОП относно сроковете за Възложителите в условия на извънредно положение
Агенцията по обществени поръчки,
публикува Методическо указание, относно приложимост на Закона за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13 март 2020 г. при възлагането на обществени поръчки.
Пълният текст на Методическото
указание е публикуван по-долу.
МЕТОДИЧЕСКО УКАЗАНИЕ № МУ – 4 от
09.04.2020 г.
С обнародването на ЗаконаРумяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-59372239001806262142019-06-23T10:39:00.000+03:002019-06-23T10:39:30.297+03:00Практика по прилагането на новия ЗОП от 2016г. – Част CXLIII
Обосновано и
законосъобразно КЗК е приела, че определянето на показателите за оценка на
офертите е част от оперативната самостоятелност на възложителите, като
последните сами определят онези показатели, които имат преимуществено значение
за избора на участниците, като посочват отделно и тяхната относителна тежест,
като при изготвяне на методиката следва да се спазват основни законови
Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-55368375153042179352019-06-09T17:02:00.001+03:002019-06-09T17:02:17.981+03:00Практика по прилагането на новия ЗОП от 2016г. – Част CXLII
Не може да бъде
споделен и доводът за непредвидимия характерна предмета на
поръчката, относно прогнозния брой на лицата в АСП, които ще ползват услугата.
Стойността на обществената поръчка има прогнозен характер, който се определя
според разпоредбата на чл. 21 ЗОП.
Плащанията са предвидени да се извършват на база единични цени за един
служител, или липсата на точна информация за лицата Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-83344314975591029072019-06-02T16:44:00.000+03:002019-06-02T16:44:18.932+03:00Практика по прилагането на ЗОП – Част CXLI
Съгласно чл. 1, ал. 2 ЗУСЕСИФ, средствата
от ЕСИФ<!--[if !supportFootnotes]-->[1]<!--[endif]-->
по смисъла на този закон са средства от Европейския фонд за регионално развитие
(ЕФРР), Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски
фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и
рибарство, предоставени по програми на Република България. За средства Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-50559176955991269362019-01-09T20:05:00.000+02:002019-01-09T20:05:10.806+02:00Някои промени в Закона за защита на конкуренцията и в Тарифата за събиране на такси за производствата пред КЗК и ВАС по Закона за обществените поръчки, в сила от 01.01.2019г.
Със Закон
за изменение и допълнение на Административнопроцесуалния кодекс (обн.,
ДВ, бр. 77 от 18.09.2018г. бяха направени някои промени и в Закона за защита
на конкуренцията, които влязоха в сила от 01.01.2019г.
Промените се отнасят основно за реда за обжалване на актовете на
КЗК и засягат най-вече текста на чл. 64 от Закона за защита на конкуренцията
(ЗЗК).
Съгласно новия Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-90643189149085658522018-12-03T11:35:00.003+02:002018-12-03T11:35:51.582+02:00Общият съд на ЕС отмени частично Решение на Европейската комисия, с което на няколко чешки дружества е разпоредено да се подчинят на проверка извършвана на място от органите по конкуренция[1].
<!--[if gte mso 9]>
16.00
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
BG
X-NONE
X-NONE
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3834458028801803214.post-85309065996119097422018-11-12T15:11:00.000+02:002018-11-12T15:11:06.015+02:00Влизане в сила на Закона за изменение и допълнение на ЗОП (обн. ДВ., бр. 86 от 18.10.2018 г.) <!--[if gte mso 9]>
16.00
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
BG
X-NONE
X-NONE
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Румяна Карловаhttp://www.blogger.com/profile/05366603043923679364noreply@blogger.com2