Страници

понеделник, 9 ноември 2015 г.

Стартира информационна кампания за по-добър контрол на потребителите над онлайн рекламите



В качеството си на пряко ангажирана към рекламната индустрия и в частност към нейната етична страна, с настоящата публикация бих искала да привлека вниманието върху една дългоочаквана информационна кампания у нас.



Целта е потребителите да научат повече за т.нар. онлайн поведенческа реклама и как сами да направят така, че тя да достига или да НЕ достига до тях. Кампанията се подкерпя от Националния съвет за саморегулация (НСС), който обхваща над 200 представители от цялата рекламна екосистема.



Какво представлява поведенческата реклама

Онлайн поведенческата реклама (известна още като реклама, базирана на интересите) е начин за представяне на реклама на уебсайтове, които човек посещава и “нагаждането” им спрямо неговите интереси. Споделените интереси се групират на базата на персоналната история на браузване, както и на тази на други потребители в Интернет, като след това се сервира реклама, отговаряща на тези споделени интереси. По този начин рекламата може да бъде възможно най-релевантна и полезна за вас.

Така например ако сте планирали да посетите даден град и потърсите информация за него на даден уеб сайт, като преглеждате няколко статии за места, където бихте могли да отседнете или които бихте могли да посетите, при следващо посещение в Интернет, четейки нещо съвсем различно, на екрана ще се появят реклами и оферти свързани с града, за който сте се интересували преди – например за вечеря с намаление в даден ресторант или  за кола под наем с отстъпка и т.н. Тези реклами се показват специално на вас, защото сте показали интерес към конкретен град.

Тази форма на насочена реклама е основана на историята на бразузване на определен потребител и затова се нарича онлайн поведенческа реклама - зависи изцяло от вашето поведение в Интернет.

Повече информация за това каква е ролята на поведенческата реклама и как тя помага да се финансира съдържанието и услугите, от които потребителите се ползват в интернет можете да намерите тук. Видео материалите се зареждат малко бавно, затова проявете търпение. 

Сайтът показва как всеки може да направи смислен избор и да контролира своите предпочитания за рекламите, които да вижда онлайн.

Предимствата на поведенческата реклама

Основното предимство е свързано с това, че човек получава информация, която съответства на конкретни негови интереси. Таргетирането на рекламата е полезно за потребителите, които по този начин по-лесно, по-бързо и без нарочно търсене срещат реклами, които ги интересуват и получават достъп до безплатно съдържание, услуги и приложения.  Това е полезно също и за рекламодателите, тъй рекламата им се насочва към аудитория, която е по-вероятно да бъде заинтересована от информацията, която се предлага, като изолира тези потребители, които най-вероятно няма да проявят интерес.

Личната информация

В повечето случаи информацията, използвана за насочване на реклама не е лична, в смисъл че потребителят не може да бъде идентифициран. Примери за такава лична информация (Personally Identifiable Information) са: име, адрес, и-мейл адрес, телефонен номер[1]. Повечето доставчици на услуги не използват такъв тип информация за поведенческа реклама.
Когато такава информация се предвижда да бъде използвана, потребителите биват уведомявани за това от съответната секцията, както и за условията за използване на съответния уебсайт при самата регистрация. В този смисъл всеки има избор относно това дали да се възползва от предимствата на рекламата, съответстваща на вашите интереси или не.

Отказ от поведенческа реклама

Всеки, който не желае да получава такъв тип реклама може да се откаже. Това не означава, че няма да получава изобщо реклама, докато е в Интернет, а само че  рекламата, която достига до него не винаги ще отговаря на демонстрираните от него интереси.

Aко изберете да се откажете от конкретен доставчик на поведенческа реклама, това действие ще се отнася само до конкретното събиране на данни от уеб браузъра, който използвате. Трябва да направите същото за всеки различен браузър, който използвате на същия или други компютри. Ако имате повече от един потребителски профил на домашния си компютър, бихте могли да ги синхронизирате с вашите предпочитания.

Ако сте се отказали от поведенческата реклама, но по-късно решите, че искате да получавате такава, можете да разрешите това чрез opt out страницата. Също така можете да изтриете “бисквитките” от вашия браузър.

Няколко основни съвета, които ще Ви помогнат да управлявате по-добре неприкосновеността на вашите данни в Интернет, можете да намерите тук.

В случай, че рекламите не спират или имате проблем с инструментите за отказ, можете да се свържете с www.nss-bg.org



Страницата на кампанията осигурява  достъп до общия европейски сайт  YourOnlineChoices.com/bg/, който предоставя подробна информация за това как се събират данни за интересите на потребителите в интернет, как тези данни след това се използват и какъв избор имат потребителите по отношение на този вид реклами.

  Специално разработеният триъгълен знак, чрез който може да се упражни контрол върху достъпа на онлайн поведенческите реклами, е елемент от пан-европейския проект за саморегулация в  онлайн поведенческата реклама.

Този проект е иницииран от Европейския алианс за дигитална реклама  (ЕDAA) и се подкрепя от Европейската комисия, IAB Europe, Европейския алианс за стандарти в рекламата (EASA), Европейската асоциация на комуникационните агенции (EACA) и много други организации, имащи отношение към рекламната индустрия.

Организацията, към която потребителите в България могат да се обръщат за информация и да подават жалби, свързани с онлайн поведенческата реклама е  Националният съвет за саморегулация.  НСС е член на Европейския алианс за стандарти в рекламата (EASA)  и прилага утвърдените препоръки за добри практики на алианса. През 2105 г. НСС прие специални Правила за онлайн поведенческа реклама и разглежда жалби, свързани с тях.  

От всички фирми, които са ангажирани в публикуването на този вид реклами в България, се очаква да прилагат правилата и,  което е важно -  да се включат в европейската програма за саморегулация на онлайн поведенческата реклама (виж



За контакт:
Национален съвет за саморегулация (НСС),
www.nss-bg.org, office@nss-bg.org, tel. + 359 (0) 886 695 616

Рекламни банери на кампанията:









[1] Дефиницията за такъв тип информация може да бъде намерена в европейска Директива 95/46/EC.

Няма коментари:

Публикуване на коментар