Архив на блога

събота, 21 януари 2012 г.

Седмичен бюлетин: 16 - 22 януари 2012

Картели
Вестник „Капитал” съобщава за наложена рекордна глоба за картелно нарушение в областта на търговията с горива в Румъния. От тази информация става ясно, че Румънският Съветът по конкуренцията е наложил санкция в размер на 880 млн. леи (около 202 млн. евро) на шест от най-големите търговци на горива в страната - групите OMV Petrom и търговското й подразделение OMV Petrom Marketing, както и Rompetrol, Lukoil, MOL и Eni Romania (Agip). Наложената глоба съставлява 3% от оборота на групите, като OMV Petrom и OMV Petrom Marketing са получили най-тежките наказания - общо около 115 млн. евро, тъй като според разследването те са били инициаторите на картела. Нарушението се изразява в споразумение помежду им да изтеглят през 2008г. от пазара определен вид гориво, с което са ощетили потребителите. Разследването е започнало още през 2005г. поради съмнения за евентуални споразумения между основните играчи за договаряне на цените. Впоследствие през 2009г. е разделено на две производства, след като са открити доказателства в различни мейли и лични съобщения, както и от внезапни проверки, че компаниите са постигнали договорка да изтеглят от пазара горивото EcoPremium, което е безоловен бензин с добавка оловен заместител, и да го заменят с по-скъпо. По думите на председателя на Съвета по конкуренция г-н Чиритою, действията на дружествата са били само донякъде икономически оправдани, тъй като по това време е въведена европейска Директива срещу продажбата на бензин, съдържащ оловен заместител, но препоръките са били не за прекратяване на производството, а за въвеждане на технологии, които да го пречистват. Компаниите са имали интерес да подменят горивото, тъй като приходите от него са били малки, но така или иначе всяко дружество е трябвало само да вземе решение кога и как да направи това, а не да се договарят помежду си така, че никой от тях да не загуби пазарно присъствие. Открити се мейли и кореспонденция между мениджърите на средно ниво от различните компании, с които е уговаряно как точно да действа всяка от тях. Решението може да бъде обжалвано, но според румънското законодателство, предприятията са длъжни да платят до 20% от наложената санкция като гаранция. Всички участници в картела са заявили, че ще обжалват решението. Второто производство все още продължава и в него се разследва съмнението за наличие на всеобщо споразумение за договаряне на цените на горивата в Румъния. Ако компаниите отново бъдат признати за виновни, глобата може да достигне 10% от оборота им.

В края на 2011г. Полското ведомство (UOKiK) разкри 3 картела и наложи санкции на нарушителите. Първият разкрит картел е в областта на производството и реализацията на охладено и замразено месо. Производителят JBB, заедно със своите дистрибутори - Tassi, Jakomex и Makton са фиксирали продажните цени на техните продукти. Производството е приключило успешно с осъдително решение благодарение на съдействието на един от участниците в картела, който се е възползвал от снизходителното третиране по Leniency programme. Споразумението е действало в периода между 2007 и 2009г. Инициатор е бил производителят на охладено месо JBB, като на поредица от срещи между негови представители и такива на дистрибуторите са били уговаряни препродажните цени и дистрибуторите са били длъжни да се съобразяват с наложеното от JBB. Доказателства са били открити по време на неочаквана проверка и претърсване в офисите на предприятията. Съществен принос към разследването е имал и един от участниците в картела – Makton, който е поискал намаляване на санкцията. Съдействието се е изразявало в предоставяне на разследващия орган на мейли, доказващите наличието на тайни уговорки, както и на списъци с цените за покупка и препродажба месните продукти на JBB. В допълнение на това предприятието е дало подробна информация относно характера и механизма на създадения картeл. Тъй като тези доказателства са допринесли съществено за разкриване на нарушението и доколкото Makton не е бил един от инициаторите му, съдействал е пълноценно по време на цялото разследване и е преустановил участието си в картела, председателят на UOKiK е приел да не се налага никаква санкция на това предприятие. На останалите участници в картела е наложена санкция в общ размер на 4 871 312 PLN. 

Забранена съгласувана практика за определяне и налагане на цени на партньорите си е разкрита и по отношение на Roland Polska – генерален дистрибутор на музикални инструменти за Полша, производство на Японската Roland Corporation, която произвежда брандовете Roland, Boss, Rodgers и Cakewalk. В този случай клиентите, които са закупували инструменти он-лайн не са имали възможност да купуват на цени по-ниски от тези, фиксирани за дистрибуторите. Фиксирането на минималните цени между Roland Polska и дистрибуторите е започнало през  май 2008г., като дружеството редовно е упражнявало контрол дали се спазват наложените от него цени. По време на претърсване в офисите на дружеството е открита кореспонденция между тях, която безспорно е доказала наличието на уговорки и механизъм за спазването им. За извършеното нарушение на Roland Polska е наложена санкция в размер на 219 947 PLN и е постановено прекратяване на забранената практика. 

В резултат на още едно претърсване, извършено от UOKiK, е разкрито и друго тайно картелно споразумение, извършено от компанията Rational, която е генерален представител на производителя на специален вид готварски фурни, работещи с пара, и използвани предимно в ресторанти, хотели и други обществени места за хранене. Разследването е установило, че от ноември 2009 до октомври 2011 дружеството е задължавало дистрибуторите си да продават продуктите на фиксирана минимална цена. Освен това Rational стриктно е наблюдавало спазването на това задължение и активно се е намесвало във всеки случай на отклонение от определената цена. За това нарушение на дружеството е наложена глоба в размер на 276 599 PLN. 

Злоупотреба с господстващо положение
Eastman Kodak Co. е завел дело срещу Apple и HTC, твърдейки, че тези производители на смартфони прилагат без разрешение негови патенти за цифрови изображения. В исковете, подадени до федералния съд на САЩ, се твърди, че в някои от продуктите iPhone, iPad и iPod на Apple, както и в смартфони и таблети на HTC се използват патенти на Kodak, свързани с прехвърляне на изображения. Срещу HTC и Apple са депозирани жалби и пред американската Комисия за международна търговия - арбитър по търговски спорове във Вашингтон, федерален окръг Колумбия. Kodak също така обвинява HTC в използване на същата технология за преглед на изображения, която е и в основата на двугодишен висящ спор пред комисията с Apple и Research in Motion. Затрудненият лидер във фотографския сектор се опитва да договори лицензионна сделка с Apple и Research in Motion, която оценява на близо 1 млрд. долара.

Московският апелативен съд потвърди окончателно решение на ФАС (Русия), с което ФГУП «Госкорпорация по ОрВД» бе признато за виновно в извършена злоупотреба с господстващо положение на пазара на проверка на наземните средства за радиотехническо обезпечение на полетите и на светлинно сигналните системи и оборудване на летищата от гражданската авиация в Русия. Със своето поведение това предприятие е довело до отстраняване от пазара на ЗАО «Авиакомпания Скайтест», което не е могло да извършва стопанската си дейност. Решението на ФАС съдържа разпореждане нарушителят да сключи договор с това дружество за изпълнение на летните проверки на наземните средства и по-конкретно за радиотехническо обезпечаване на полетите и свръзките на ФГУП «Госкорпорация по ОрВД». 

Концентрации
Австрийският всекидневник “Ди Пресе” съобщава, че Telekom Austria, собственик на най-големия български мобилен оператор “МобилТел” от 2005г., е фаворит за покупката на “Виваком”. От българската компания, са отказали коментар с мотива, че бъдещият собственик ще бъде посочен от лондонския офис на консултанта по сделката “Морган Стенли”. Това ще бъде изключително интересен казус, тъй като сделката ще окаже съществено влияние върху българския телекомуникационен пазар и конкурентната среда на него. От една страна  сливането на първия и третия по големина оператори рязко ще намали конкуренцията, доколкото пазарният дял на „Виваком” нарастваше най-бързо през последните години и успя да отнеме клиенти от „МобилТел” и „Космо България”. Едно от най-големите предимства на „Виваком” е връзката с исторически изградената и наложила се стационарна телефонна мрежа. Това позволи на „Виваком” да предлага привлекателни оферти на абонатите. Ако двете дружества се обединят това ще доведе до ясно изразено господство на пазара и третият играч – „Космо България” ще бъде изправен пред изключително силна конкуренция. Според някои слухове, от Telekom Austria обмислят да заложат в договора условие, че ще преструктурират компанията и след определен период ще продадат мобилното звено на трета страна. Така Telekom Austria ще остане с "Мобилтел" и с фиксираната мрежа на БТК. От друга страна, наскоро лиценз за GSM оператор взеха още три фирми, които трудно може да се очаква, че ще предложат адекватна алтернатива, но при определени условия и успешна пазарна стратегия биха могли да заемат някои ниши и да предложат атрактивни оферти. Другият кандидат, който проявява интерес, е най-големият турски мобилен оператор Turkcell. Според последни данни на Reuters най-големите акционери в него са скандинавският телеком TeliaSonera с 37%, руската група Alfa с 13% и турската Cukurova Holding. До реално подаване на оферта обаче едва ли ще се стигне, съдейки по предишните опити на Turkcell. Третият стратегически инвеститор, за който се появиха слухове, че също се интересува от сделката, е Deutsche Telekom. Компанията има индиректно участие в третия голям телеком в България - "Глобул", но по-сериозни намерения към БТК така и не се потвърждават към момента. Най-голямата изненада е името на исландеца Тор Бьорголфсон, който продаде БТК на сегашните собственици през 2007г. По неофициална информация той си партнира с гръцкия инвеститор Панос Германос, който оперираше с едноименната верига за телефони, която продаде на на "Глобул" през 2006г., а сега притежава друга верига за техника - Multirama. Предстои интересна година за българския телекомуникационен пазар, която ще следим с интерес.

D. Daniel Sokol[1] и William Blumenthal[2] дискутират в своята разработка Merger Control: Key International Norms and Differences въпросите свързани с контрола върху концентрациите, като изследват ключови международни норми в тази сфера и техните различия. Повече от 90 юрисдикции в света съдържат разпоредби, уреждащи контрола върху концентрациите, в рамките на антитръстовото си законодателство. В някои други държави, липсва формално уреден механизъм за контрол върху сливанията, но така или иначе съществуват по-общи норми, които позволяват преразглеждане на тези действия в рамките на общото гражданско законодателство или на други специфични правни клонове. Сравнителният анализ е установил, че въпреки наличието на прилики, между отделните юрисдикции има и съществени различия, особено що се отнася до процедурните правила. Разработката включва изчерпателен каталог на основните материалноправни и процедурни разпоредби в различните системи, което освен чистата академична стойност има и практическо значение при избора на това къде и как да се осъществи дадена сделка, водеща до концентрация на стопанска дейност. 

Както писахме преди време Германската компания E.ON е подписала споразумение с чешката Energo-Pro за продажба на 100% от собствеността си в E.ON Bulgaria. Сега това вече е факт. Сделката е за 133 млн. евро и с нея "Енерго-Про" разширява бизнеса си в страната. У нас чешката компания притежава осем водноелектрически централи, оперира с 42 000 км. електроразпределителна мрежа и през миналата година е доставила около 5.3 млрд. киловатчаса електроенергия в Североизточна България. Капиталът на "Е.ОН България" е 255 млн. лв.

Нелоялна конкуренция
9 gr to Everybody (per a minute call) – този рекламен слоган на полския мрежов оператор Polkomtel бе предмет на разследване от полското ведомство по конкуренция (UOKiK), което заключи, че потребителите биват заблудени и наложи санкция в размер на 1,86 млн. PLN. Това е само част от серията случаи, в които ведомството разследва прилагане на нелоялни търговски практики при различни реклами. Установено е, че рекламното мото 29 gr to Everybody (което се отнася са 1 мин. телефонен разговор) съдържа непълна информация. Тази атрактивна цена може да се получи само при изпълнение на определени условия, които обаче не са споменати в рекламата, като например – активиране на специален пакет, с допълнително доплащане, и пълното му използване. Ако пакетът не бъде използван изцяло или ако бъдат надхвърлени лимитите в него, разходите за свързване нарастват. Според UOKiK ако потребителите са били наясно с пълните условия на офертата, те биха взели различно решение и вероятно не биха сключили договор с Polkomtel. Освен наложената санкция, дружеството е задължено да публикува и пълния текст на решението на своята електронна страница и да го поддържа там в продължение на 6 месеца.

Друг интерес случай, който има аналог и в България е решението на UOKiK срещу пусканите от Internetq Poland текстови съобщения, които са насърчавали участието в лотария, организирана от BMW. Производството е инциирано по сигнал на омбудсмана и множество жалби от потребители. Съдържанието на sms-ите е било, следното: „Екипът моли да изпратите потвърждение. То е необходимо за получаване на наградата. Моля, изпратете съобщение с текст BMW на номер 7400 (цена 4,88 PLN). Поздравления!” В действителност изпращането на обратен sms е осигурявало единствено включване в томболата и по никакъв начин не означава, че абонатът е спечелил или че непременно ще спечели. Поставянето на допълнителни условия за спечелването на награда (като например изпращане на sms, на писма или телефонно обаждане) противоречи на полския закон. UOKiK е решило, че Internetq Poland е нарушило колективните интереси на потребителите и му е наложило глоба в размер на 338 000 PLN. Това е второ наказание за дружеството, което през 2010г. бе признато за виновно, тъй като е заблуждавало по сходен начин потребителите, като ги е карало да изпратят празни sms-и за участие в организирана лотария, оставяйки впечатлението, че срещу всеки изпратен sms ще се получи награда. За прецизност напомняме, че сходни практики са признати и у нас за заблуждаващи. Така например заблуждаваща търговска практика е да се твърди за дадена стока, че увеличава възможностите за печалба при лотарии и други хазартни игри. (чл. 68ж, т. 16 от ЗЗП), както и създаването на невярно впечатление, че потребителят вече е спечелил, ще спечели или като извършва дадено действие, ще спечели награда или друга равностойна облага, когато извършването на действие, свързано с искане за получаване на наградата или на друга равностойна облага, е обвързано със задължение на потребителя да заплати парична сума или да поеме някакъв разход (чл. 68к, т. 8, б. „б” от ЗЗП). За момента обаче множество такива практики безпрепятствено се прилагат от някои българските мобилни оператори. 

Защита на потребителите
Все повече граждани печелят дела срещу банки и налаганите от тях неравноправни клаузи в договорите за кредит. Двама кредитополучатели са осъдили Пощенска банка за надвзети лихви и такси за близо 10 000 евро. Софийския районен съд е установил, че банката едностранно и необосновано е вдигнала лихвата по кредита. През 2008 г. двамата клиенти изтеглили 250 000 евро ипотечен кредит за покупка на жилище от Пощенска банка. Имали възражения срещу някои точки от проектодоговора, но банката отказала да ги коментира и променя. Два месеца по-късно кредитополучателите установили, че от сметката, обслужваща заема им, се отчислява сума, по-голяма от договорената месечна погасителна вноска. От банката обяснили, че това се дължи на увеличение на лихвата. Не след дълго последвал нов скок на лихвата и в края на 2008 г. месечното обслужване на заема вече излизало с 278 евро повече от първоначално договореното. В договора било вписано, че банката има право да увеличава лихвата. Проблемът обаче е, че на потребителя не е дадена никаква възможност да се откаже от договора и да го прекрати без санкции, ако банката едностранно промени и влоши условията по кредита. Според Закона за защита на потребителите доставчикът на финансова услуга няма право да вдига цената, а клиентът да няма право да се откаже от договора. Юристите на банката са възразили, че клиентът може да се откаже, ако не му харесват промените, но при това положение той трябва да плати допълнителни такси върху непогасената част от заема, които на практика имат наказателен характер спрямо потребителя за това, че се е отказал. Освен това банката е включила клауза, с която си запазва правото да вдига лихвата при определени условия, но тези условия не са посочени и предвидени в самия договор и това прави клаузата неравноправна. С решението на СРС е постановено, че в договора има неравноправни клаузи, което ги прави нищожни, и че банката трябва да върне на клиентите си надвзетите суми от лихви и такси за управление на кредита - общо в размер на 9775 евро. Решението подлежи на обжалване. През изминалата 2011г. има още две спечелени дела – едно срещу ЦКБ, отново заради едностранно повишена лихва и едно срещу банка Пиреос, затова че не е понижила лихва по кредит, въпреки че пазарните условия и договора за кредит това е трябвало да стане. 

Европейска комисия
"EU sweep" е инициатива на ЕС, координирана от Европейската комисия, за провеждане на съвместни разследвания на държавите - членки за установяване на съответствието на разпоредбите, свързани със защита на потребителите на даден пазар в частта, в която предлага електронна търговия и дали техните права биват нарушавани. През определена седмица, всяка година институциите отговорни за защита на потребителите във всяка държава проверяват стотици уеб-сайтове в конкретен сектор. Ако се установи, че даден уеб-сайт не е съобразен с европейското законодателство за защита на потребителите, се предприемат мерки спрямо съответния субект, който го поддържа за нанасяне на необходимите корекции. Възможно е и предприемане на правни действия срещу дружества, които нарушават законодателството за защита на потребителите. Така например на 16 септември 2010, комисарят на ЕК отговорен за тази политика John Dalli съобщи резултатите от проведената sweep процедура насочена към уеб-сайтовете за продажба на електронни устройства като мобилни телефони, дигитални камери и музикални плеъри. Около 84% от проверените тогава сайтове вече отговарят на европейските изисквания, като за сравнение през 2009г. те са били само 44%. Разследването е започнало през май 2009г. и е проведено от националните органи на 26 държави-членки, Норвегия и Исландия. Установените проблеми най-често са се отнасяли до заблуждаваща информация относно правата на потребителите, некоректни съобщения за цени и липса на информация за контакт с търговеца. Сега тези нарушения са отстранени, като в някои случаи се е стигнало и до налагане на санкции. 

През септември миналата 2011 година 29 държави-членки прегледаха около 562 уеб-сайта, предлагащи заеми. Един от най-често срещаните недостатъци при 393 сайта е липсата на адекватна или изобщо на всякаква информация за разходите свързани с получаването на кредита като например: ефективната годишна лихва, допълнителни плащания, вкл. на застраховки живот, разходи за отпускане на кредите и др. Липсата на такава информация пречи на потребителите да направят коректно сравнение с останалите налични оферти и да изберат най-подходящата за тях. Друга важна информация, с която трябва потребителите да разполагат, включва: какъв е срокът за отказ от сключения договор (обикновено 14 дни от сключването му) и дали това е обвързано с допълнителни разходи; общият размер на сумата, която трябва да се върне в края на периода; предвиждат ли се задължителни застраховки и каква е тяхната цена; ако кредитът се предоставя в различна валута – какви са условията при промяна на курса, начинът и методът за фиксиране на валутния курс, който ще се прилага към условията по договора; предвижда ли се сключване на ипотека и при какви условия; размерът на комисионните по договора, ако такива се предвиждат; условията при предсрочно погасяване на кредита и дали това не увеличава разходите за кредитополучателя.

Пазари
Още петима търговци на електроенергия ще получат ток от АЕЦ "Козлодуй" през първото шестмесечие на 2012г. След скандала от последните няколко дни заради намалените количества ток от АЕЦ за търговците и обвиненията на големите заводи, че така изкуствено се вдига цената на тока за тях, ръководството на централата е взело решение да предостави допълнително около 80 мегавата.Това са "ЧЕЗ Трейд", "ЕВН Трейдинг", "Е.оН България Трейдинг", "Енемона Ютилитис" и "Енерджи Съплай". 

Трите мобилни оператора отчитат трицифрен ръст в продажбата на таблети и нарастване при продажбите на смартфони. От МТел отчитат над 270% ръст при таблетите, от Виваком - умопомрачителните 950%, а от Глобул съобщават, че и те регистрират подобна тенденция и отчитат трицифрен ръст на продажбите на таблети за изминалата година. Най-добрият канал за продажба на таблети и смартфони остават магазините. Също така покупката в брой остава доминираща, но напоследък се забелязва и значително увеличение на клиентите, които предпочитат да закупят желаното устройство на вноски. Най-голям ръст при продажбата на смартфони отбелязват от Глобул – 65%, следвани от Виваком с над 40% и Мтел – над 25%. Над 1,04 млн. са българите, които използват смартфон в края на 2011г. Делът на операционните системи е както следва: Symbian – 65.8%; Android – 15.2%; iOS – 8.5%; Windows Phone/Mobile – 4.8%; Други – 1.6%. Насищането на пазара с "умни" преносими устройства закономерно води и до ръст при потреблението на мобилен интернет.

Литература
Marie-Laure Allain[3], Claire Chambolle[4] и Patrick Rey[5] са авторите на интересна разработка на тема Vertical Integration, Information and Foreclosure. В нея е направен анализ на вертикалната интеграция върху конкуренцията и нейните характеристики на пазари, на които предприятията имат нужда да обменят чувствителна информация помежду си, за да могат ефективно да взаимодействат с техните доставчици или клиенти. Изследването показва, че при промяна на инициативата на доставчика да подкрепя или да използва информацията за своите клиенти, вертикалната интеграция намалява способността на доставчика за ефективно взаимодействие с конкурентите на долното пазарно ниво. При наличие на ограничена конкуренция на горното ниво това води до затваряне на пазар, повишава разходите на конкурентите и ограничава развитието на конкуренцията и на двете пазарни нива. Подобни притеснения за затваряне се явяват и по отношение на потребителите, особено когато на долното пазарно ниво има тесни места (bottlenecks). Jel Codes:L13,L41,L42.

Emanuela Ciapanna и Concetta Rondinelli[6] са изготвили регионален анализ посветен на търговията на дребно „Retail sector concentration and price dynamics in the euro area: a regional analysis. В него са обсъждат връзките между пазарната концентрация и ценовата динамика в търговията на дребно с хранителни стоки, като изследването обхваща пазарите в Германия, Испания, Финландия, Италия, Австрия и Португалия. Авторките са използвали статистически данни за търговците на дребно, въз основа на който са изчислили индекса Herfindahl-Hirschman на придобиващите групи, на компаниите майки и на придобиваните обекти. Получените резултати са съпоставени с промяната на цените за съответните региони засегнати от концентрацията. Резултатите са установили, че в периода 2003-2010 се забелязва връзка между концентрацията на пазара на дребно и нарастването на цените на храни, напитки, алкохол и тютюн, както и на много други стоки. Обратна тенденция, т.е. намаляване на цените, се наблюдава при облеклото и обувките, както и при техниката за бита. Резултати са стабилни за определени нива на индекса Herfindahl-Hirschman

Събития
На 24-25 януари 2012г. в Москва, ще се проведе III Международен форум на тема „Борсовите и извънборсовите пазари на суров петрол и петролни продукти в Руската федерация”. В събитието участие ще вземе както президента на руската федерална антимонополна служба, така и редица влиятелни международни организации. Водещи теми ще бъдат основните световни принципи, прилагани при ценообразуването на петрол и петролни продукти по веригата от добиването им до пазара на дребно, анализ на търсенето и предлагането, както и представяне на уникалния опит на водещи специалисти в областта на търговските сделки петролни продукти. Подробности за програмата могат да се видят тук.
Това международно събитие се провежда ежегодно и вече е признато за един от най-авторитетните форуми и място за дискусии, където представители на петролния бранш се опитват да намерят обща основа и да адаптират международния опит към руската действителност, както и по отношение на взаимодействието между бизнес и правителство.



[1] University of Florida – Law.
[2] Clifford Chance.
[3] Ecole Polytechnique (CNRS, Department of Economics, 91128 Palaiseau, France, email: marie-laure.allain@polytechnique.edu) and CREST.
[4] INRA (UR1303 ALISS, 94205 Ivry-sur-Seine, France) and Ecole Polytechnique (Depart-ment of Economics, 91128 Palaiseau, France, email: claire.chambolle@polytechnique.edu).
[5] Toulouse School of Economics (GREMAQ and IDEI, Allée de Brienne 31000 Toulouse,email: prey@cict.fr).
[6] И двете от Banca d'Italia.

Няма коментари:

Публикуване на коментар