На 02 март 2018г. АОП издаде методическо указание (№ МУ-4/02.03.2018 г.) относно: Предоставяне на Единния европейски документ за обществени поръчки (ЕЕДОП) в електронен вид - еЕЕДОП
Съгласно чл. 67, ал. 4 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) във връзка с § 29, т. 5, б. „а” от Преходните и
заключителни разпоредби на ЗОП, в сила от 1 април 2018 г. Единният европейски
документ за обществени поръчки се представя задължително в електронен вид.
В рамките на проект по Оперативна
програма „Добро управление“ е възложена обществена поръчка с предмет „Разработване,
внедряване и поддръжка на единна национална електронна уеб-базирана платформа:
Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени
поръчки“ (ЦАИС ЕОП)“.
Предвижда се ЦАИС ЕОП да обхваща
всички етапи от процеса на възлагане на обществени поръчки, вкл. планиране на
нуждите, подготовка, провеждане и приключване на процедурата, сключване на
договори др. Като отделен модул на системата ще бъде изграден ЕЕДОП с
използване модела на данните на осигурената от ЕК система за eЕЕДОП.
Настоящото методическо указание
има за цел да предостави насоки относно изпълнение на изискването за подаване
на ЕЕДОП в електронен вид в преходния период от 1 април 2018 г. до въвеждането в
експлоатация на ЦАИС ЕОП.
Важно! Задължението за предоставяне на ЕЕДОП в
електронен вид влиза в сила на посочената дата, независимо кога е стартирала
процедурата за възлагане на обществената поръчка. В тази връзка, за вече открити процедури, чийто срок за получаване на
заявления за участие или оферти е след 01.04.2018 г., възложителите
следва с допълнително разяснение (напр. чрез профила на купувача) да укажат на
заинтересованите лица възможните начини за подаване на ЕЕДОП в електронен вид.
При подготовка на документация за предстоящо откриване на обществена поръчка
възложителят следва да създаде по някой от описаните по-долу начини образеца на
ЕЕДОП, който да бъде попълнен от кандидатите/участниците.
1. Подготовка на образец на
ЕЕДОП
1.1. Чрез използване на осигурената от ЕК безплатна услуга чрез
информационната система за eЕЕДОП.
Системата е достъпна чрез
Портала за обществени поръчки, секция РОП и е-услуги/ Електронни услуги на
Европейската комисия, както и директно на адрес https://ec.europa.eu/tools/espd
.
Забележка: Съгласно
указания на ЕК еЕЕДОП работи с последната версия на най-разпространените
браузъри, като Chrome, Internet Explorer, Firefox, Safari и Opera. За да се
избегнат евентуални проблеми, се препоръчва използване на последната версия на съответния браузър. Уточнено е
също, че някои функции, например изтегляне на файл, не работят на смартфони и
таблетни компютри.
Системата за еЕЕДОП предоставя възможност:
- на възложителите да съставят
образец за ЕЕДОП за конкретна процедура, както и да използват попълнените данни
при подготвяне на образци на ЕЕДОП за следващи процедури;
- на стопанските субекти
да попълват нов ЕЕДОП, повторно да използват информацията от него, да изтеглят
и да разпечатват ЕЕДОП за дадена процедура.
Системата запазва файловете в два формата :
- PDF - подходящ за преглед и
- XML – подходящ за компютърна
обработка.
Препоръчително е създаден от потребителя ЕЕДОП да се изтегля и в двата
формата.
При подготовката на конкретна
процедура възложителят създава образец на ЕЕДОП чрез маркиране на полетата,
които съответстват на поставените от него изисквания, свързани с личното
състояние на кандидатите/участниците и критериите за подбор.
Генерираните файлове (espd-request) се предоставят на
заинтересованите лица по електронен път с останалата документация за
обществената поръчка. Възложителят следва да укаже на кандидатите или
участниците и връзката към системата за еЕЕДОП.
Стопанският субект зарежда в
системата получения XML файл, попълва необходимите данни и го изтегля (espd-response), след което ЕЕДОП следва
да се подпише с електронен подпис от съответните лица.
Важно! Системата за
еЕЕДОП е онлайн приложение и не може да съхранява данни, предвид което еЕЕДОП в
XML или PDF формат винаги трябва да се запазва и да се съхранява локално на
компютъра на потребителя.
Представените от
кандидатите/участниците espd-response.xml могат да бъдат прегледани от възложителя
с използване на функцията за преглед в системата.
Друга полезна функционалност на
системата е възможността възложителите и стопанските субекти повторно да използват информацията от ЕЕДОП,
предоставян в предходни процедури за възлагане на обществени поръчки, при условие, че той
е в XML формат. За целта се прилага съответната функционалност
(използване на съществуващ ЕЕДОП/ обединяване на два ЕЕДОП) и се следват
посочените стъпки.
Забележка: Повече
информация за използването на системата за еЕЕДОП може да бъде намерена на
адрес http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/17242
1.2. Освен чрез системата на ЕК за еЕЕДОП възложителите могат да
предоставят на заинтересованите лица и формуляр, подготвен с подходяща програма
за текстообработка, при спазване на условието за общодостъпност на използваните
средства.
Във всички случаи инструментите и
устройствата, които се използват, както и техническите им характеристики трябва
да са недискриминационни, достъпни и оперативно съвместими с
най-разпространените пазарни продукти на информационните и комуникационните
технологии за широка употреба и да не ограничават достъпа на заинтересовани
лица.
2. Предоставяне на еЕЕДОП при
участие в процедури за възлагане на обществени поръчки
При спазване на изискванията на чл. 39 от ЗОП и реда по чл. 49 и 50 от
ППЗОП възложителите имат право да организират процеса на възлагане на
обществени поръчки с използване на електронни средства за
комуникация.
Извън тези случаи един от
възможните начини за предоставяне на ЕЕДОП в електронен вид е той да бъде цифрово
подписан и приложен на подходящ оптичен носител към пакета документи за
участие в процедурата.
Форматът, в който се предоставя документът не
следва да позволява редактиране на неговото съдържание.
Друга възможност за предоставяне
е чрез осигурен достъп по електронен път до изготвения и подписан електронно
ЕЕДОП. В този случай документът следва да е снабден с т.нар. времеви
печат, който да удостоверява, че ЕЕДОП е подписан и качен на интернет
адреса, към който се препраща, преди крайния срок за получаване на
заявленията/офертите.
Важно! В случаите
когато ЕЕДОП е попълнен през системата за еЕЕДОП, при предоставянето му, с
електронен подпис следва да бъде подписана версията в PDF формат.
На 2 март АОП издаде и още едно Методическо указание (№ МУ – 5/02.03.2018 г.) относно Преустановяване на изискването за представяне на свидетелство за съдимост от участник, избран за изпълнител по обществена поръчка по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП)
От 3 март 2018 г. влизат в сила изменения и
допълнения в Наредба № 8 от 26.02.2008 г. за
функциите и организацията на дейността на бюрата за съдимост. Тези изменения са
вследствие на промените в Закона за ограничаване на административното
регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (нова ал. 4 на
чл. 5) и в Административнопроцесуалния кодекс (нова ал. 5 на чл. 36), с които
административните органи се задължават да установяват служебно данните,
свързани със съдимостта на физическото лице.
Считано от 3 март 2018 г., с чл.
35б от посочената наредба, се въвежда електронно
служебно свидетелство за съдимост (ЕССС), с което отпада задължението на
гражданите да предоставят свидетелство за съдимост пред централните и
териториалните органи на изпълнителната власт. По този начин значително ще се
намали на административната тежест, както от гледна точка на време, така и от
гледна точка на разходи за гражданите във връзка с получаването на тази
административна услуга.
Посочените промени засягат
законодателството в областта на обществените поръчки, доколкото съгласно чл. 58, ал. 6 и чл. 157, ал. 7 от ЗОП, възложителят няма право да изисква
представянето на документите по чл. 58, ал. 1 и чл. 157, ал. 6 от ЗОП, когато обстоятелствата в тях са достъпни
чрез публичен безплатен регистър или информацията или достъпът до нея се
предоставя от компетентния орган на възложителя